Ruitersportvereniging in Veghel voor minder valide ruiters

Stichting Centaur is een ruitersportvereniging in Veghel en maakt gebruik van de  diensten van manege de Hogerduinen in Mariaheide. Wekelijks bieden wij circa 45 minder valide ruiters variĆ«rend in leeftijd van 6 tot 65 jaar de mogelijkheid om te genieten van een recreatief, therapeutisch of sportief ritje op een paard. Lichamelijke, zintuiglijke, verstandelijke of meervoudige beperkingen spelen bij ons geen rol.

Uitgangspunten hierbij zijn: "Normaal wat normaal kan en speciaal wat speciaal moet".

Missie en doelstelling

Missie

Stichting Centaur bevorderd de mogelijkheid tot paardrijden voor mensen met een beperking. Stichting Centaur zorgt ervoor dat de leden medisch en pedagogisch verantwoord een veilige paardrijles krijgen. Uitgangspunt daarbij is het welzijn van en de verantwoorde omgang met mens en dier.

Doelstelling

Paardrijden is voor mensen met een beperking beschikbaar en haalbaar op het niveau wat bij de individuele mogelijkheden past. Dit alles vooral recreatief, maar een aantal leden van ons doen mee in wedstrijd verband en zijn zelfs aanwezig geweest op Special Olympics!

Waarom lid worden belangrijk is

Het is ongelooflijk wat paardrijden met onze ruiters doen. Paardrijden betekent veel voor ze en in sommige gevallen is dit de enige manier van beweging.

Uiteraard is het belangrijk om de kwaliteit en veiligheid voor het paardrijden voor mensen met een beperking steeds te blijven te waarborgen. Voor de instructeurs is het belangrijk om steeds te weten wat de best mogelijke manier is om paardrijden voor mensen met een beperking aan te bieden. Stichting Centaur zorgt ervoor dat dit mogelijk is.

Gratis proefles

Benieuwd wat het inhoud en wat het met iemand kan doen? Neem contact op met ons.

Gratis gehandicapten paardrijden proefles

Heb je een lichamelijke of verstandelijke beperking, communicatieproblemen of alleen maar een rugzakje, je kunt altijd proberen of paardrijden iets voor je is. Dit kan bij ons via een gratis proefles. En dat kan op elk moment!

Probeer het gewoon een keer uit en bel naar 0413-342950.

De doelstelling van Stichting Centaur is om paardrijden mogelijk te maken voor mensen met een beperking. En we zien zelfs dat een ruiter zich zelfs meer vrij voelt op het paard.

Stichting Centaur zorgt ervoor dat mensen met een beperking toch nog van het paardrijden kunnen genieten.
Leden betalen momenteel een lidmaatschap maar we hebben het toch mogelijk gemaakt om te kunnen doneren. Op deze manier kunnen we namelijk de paarden net wat makkelijker verzorgen dan momenteel het geval is.

Doneren kan via een veilig platform: Why Donate.

Inzamelingsactie Stichting Centaur | Doneer mee voor Stichting Centaur (whydonate.nl)